Docela nedávno jsem zhlédl na videu na sociální síti YouTube varhanní skladbu Johanna Sebastiana Bacha s názvem Toccata a Fuga d moll BWV 565. Zahrála ji v katedrále v lotyšské Rize půvabná Liene Andreta Kalnciema. Zíral jsem na video s otevřenými ústy a nechápal jsem, jak může někdo tak úžasně zahrát jednu z nejznámějších barokních skladeb. V této souvislosti jsem se také zamyslel nad tím, že musí existovat lidé, co obří varhany dokážou přestěhovat, jestliže je zapotřebí přemístit je do jiného sálu s dobrou akustikou. Stěhování varhan je nesmírně namáhavé a složité a vyžaduje odborníky, kteří mají k dispozici potřebnou techniku. Náročné je ale také stěhování velkého klavíru a křídla Odnes to.

Víte, kolik váží takové klavírní křídlo? Například Petrof, model P 284 Mistral? Rovných 576 kilogramů. Umíte si představit, že máte za úkol https://www.databazeknih.cz/knihy/ukol-pro-saska-299514 přestěhovat tento skvostný nástroj na vzdálenost tří stovek kilometrů, aniž by se poškodil? Když se na toto klavírní křídlo zadíváte z větší vzdálenosti, možná vám ani nebude připadat tak těžké. Na mě osobně působí spíše křehce, zvláště pokud k němu zasedne nějaká štíhlá, pohledná klavíristka v bílých šatech.

Stěhování klavírních křídel s profesionály je však obtížný úkol i z toho důvodu, že jde o velmi drahé nástroje. Kdyby to bylo spotřební zboží za pár tisíc korun, budiž. Když se poškodí, náhrada škody nemusí být nikterak problematická, jenže právě zmiňované křídlo P 284 Mistral zakoupíte za „pouhé“ necelé dva miliony korun. Není tedy žádná legrace stěhovat něco takového a tehdy je to pro stěhovací firmu velká výzva. Jestliže se jí to však podaří „na výbornou“, může sklízet ovace podobně, jako sklízí ovace Liene Andreta Kalnciema. Já osobně bych této stěhovací firmě a všem profesionálům, kteří klavírní křídlo přestěhují, rozhodně zatleskal. A možná bych i smekl klobouk, kdybych nějaký nosil.